مقالات آموزشی

آشنایی با انواع دیوار کاذب

دیوار کاذب

دیوار کاذب یا دیوار کناف یکی از قسمت های مهم ساختمان به حساب می آید که در واقع برای ایجاد فضا و تقسیم بندی ساختمان استفاده می شود . مجموعه کناف منزوی در اجرای این نوع دیوارها فعال است.دیوار کاذب فضای داخلی خانه را جدا می کند امروزه جدا کردن فضاهای مختلف دیگر به وسیله ی دیوار های آجری صورت نمی گیرد.زیرا این کار مستلزم هزینه های زیادی است و همچنین انرژی و زمان زیادی را می طلبد.

از طرفی وجود پارتیشن ها یا دیوارهای کاذب که می توانند این کار دیوارهای آجری را به طور کامل پیاده سازی کنند بدون اینکه هزینه و وقت و انرژی ما را هدر دهند، از این رو می توان نتیجه گرفت روی آوردن به دیوارهای آجری کاری بیهوده به نظر می رسد. در شرکت ها و ادارات قسمت های مختلف را با استفاده از پارتیشن ها جدا می کنند اما در خانه استفاده از پارتیشن جالب به نظر نمی رسد. اگر می خواهید فضای خانه خود را به دو قسمت تقسیم کنید و قصد دارید این کار را برای همیشه انجام دهید، بهترین راه استفاده از دیوار کاذب است.

این نوع دیوار که نوعی پارتیشن است در هر مرحله از ساخت قابل انجام است. یعنی حتی اگر خانه سال ها ساخته شده باشد، می توانید بدون مشکل در قسمتی از خانه دیوار کاذب بسازید. یکی از مزیت های انواع دیوار کاذب ساخت و طراحی دیوار کاذب مطابق سلیقه و کاربری شما است و کاربردی که از آن ها انتظار می رود، نسبت به پوشش دهی لایه ی رویی آن اقدام کرد و متریال گوناگونی را برای آن در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات بیشتر از کناف ضد حریق کلیک کنید.

انواع دیوار کاذب

دیوار کاذب ارزان

برای این که بتوانید دیوار کاذب ارزانی داشته باشید بهتر است نوع کارایی و کاربری آن را در فضای مورد نظرتان مد نظر قرار دهید. دیوارهای کاذب ارزان که به صورت پیش ساخته هستند و از قبل آماده اند تا به محیط شما آورده و نصب شوند. اگر نیاز به دیوار کاذب ارزان و خاصی دارید که شرایط تولید آن خارج از محیط پروژه نباشد، در فضایی که شما احتیاج به ساخت این نوع کار داشته باشید، به وسیله نیروهای کاردان و متخصص در این زمینه، دیوار جدا کننده یا کاذب شما تولید خواهد شد. انواع دیوارهای کاذب ارزان عبارتند از:

  • دیوار کاذب ارزان متحرک
  • دیوار کاذبارزان ثابت
  • دیوار کاذب کناف
  • دیوار کاذب چوبی
  • دیوار کاذب پی وی سی
  • دیوار کاذب شیشه ای
  • دیوار کاذب سی ان سی
  • دیوار کاذب نما سنگ

دیوار کاذب ارزاندیوار کاذب آماده

دیوار کاذب آماده از دیوارهای پیش ساخته است و کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد. از این دیوار برای پوشش بخش های مختلفی از ساختمان مانند اتاق های کار و خواب، راهرو، پذیرایی و غیره استفاده می شود. دیوار آماده بیشتر در ابعاد بزرگ تولید می شود و محبوبت زیادی در بین مصرف کنندگان الالخصوص ساختمان سازان دارد. این نوع دیوارها، امنیت بالایی دارند و قابلیت این را نیز دارند که در ارتفاع نصب شوند؛ در ساختمان های اداری، تجاری و صنعتی به کار می روند. دیوارهای کاذب آماده شامل دیوارهای دکوراتیو، کناف و دیوارهای جدا کننده کناف هستند. این دیوارها نقش جداکنندگی را دارند و هیچ بار اضافه ای در روی آن ها قرار ندارد.

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات از کناف ضد آب کلیک کنید.

انواع دیوار کاذب

انواع دیوار کاذب در بازار وجود دارد که هر نوع از آن برای کارایی و فضای منحصر به فردی مورد استفاده قرار میگیرد.شما می توانید قبل از سفارش دیوار کاذب با هر کدام از آن ها آشنا شوید و با توجه به نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.در ادامه به بررسی کوتاهی از انواع دیوار کاذب می پردازیم.

1.دیوار کاذب کناف

ساده ترین شکل این دیوارها دیوار کاذب کناف است که به درای وال یا همان دیوار خشک نیز معروف است. طراحی این دیوارها دارای سه قسمت است : قسمت اول رانر یا قاب اصلی که معمولاً از فولاد ساخته می شود، قسمت دوم استاد نام دارد که شامل جداکننده هایی است که در قاب اصلی قرار می گیرد. این قسمت معمولا سبک تر از فولاد هستند.

قسمت آخر یا پانل که همان ظاهر گچی دیوار کاذب است به سازه اصلی چسبانده شده است. از مزایای دیوار کاذب کناف می توان به سرعت، نگهداری و عملکرد آن و همچنین استفاده بر روی هر نوع پوشش کف اشاره کرد. قیمت تمام شده این دیوار های کاذب وابسته به کیفیت مصالح و ساخت آن دارد.

دیوار کاذب کناف2.دیوار کاذب جدا کننده (پارتیشن)

دیوار پارتیشن یا دیوار کاذب ساده ترین نمونه دیوار کاذب است که تنها هدف آن جداسازی یک فضای متشکل از 3 بخش است.

1. رانر (قاب کار اصلی که معمولاً از فولاد ساخته می شود و به دیوارهای اصلی متصل می شود).
2. استاد (جداکننده در داخل قاب اصلی نصب می شود و مصالح استفاده شده معمولا سبکتر از قاب اصلی است).
3. تابلو (پانل گچی که ظاهر کار را تشکیل می دهد).

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات از دیوار کناف کلیک کنید.

بخش غیر باربری شامل انواع مختلفی از نظر مواد، طرح و نوع و همچنین کاربرد می باشد. این نوع دیوار در تمامی مکان ها مانند اداری، مسکونی، تجاری و … قابل استفاده است. یکی از مزایای دیوارهای جداکننده کاذب امکان استفاده از انواع عایق های حرارتی و صوتی به دلیل وجود حفره های داخل دیوارهای کاذب می باشد.

انواع دیوار کاذب

4.دیوار کاذب پوششی (لاینینگ)

در این ساختار، صفحات روکشدار گچی به یک سازه فلزی متصل به دیوار فونداسیون متصل می شوند. وجود فاصله واضح بین صفحات و دیوار زمینه، فضای نصب کافی را برای انجام نصب لایه عایقی ایجاد می کند. پس از نصب، درزهای این صفحات با بتونه کناف و نوار آب بندی درزگیری می شود و در صورت نیاز به سطح بسیار صاف، بهتر است روکش های مخصوص کناف از ضخامت 2 تا 5 میلی متر روی این صفحات اجرا شود.

این طرح را می توان بر روی دیوارهایی با موقعیت های مختلف استفاده کرد. به طور کلی، شما نیازی به آماده سازی سطح زیرین ندارید. اما در ساختمان هایی با استانداردهای فنی بالا، برای بهبود کیفیت کار، بهتر است سطح دیوار اصلی را از تأثیر عوامل مضر مانند کپک، گریس و روغن پاکسازی کرد.

پیشنهاد ویژه : برای نصب کناف با قیمت عالی و اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

5.دیوار کاذب عایق (آکوستیک)

تفاوت اصلی دیوار کاذب عایق از دیوارهای کاذب با دیگر دیوارها مواد استفاده‌ شده در آن می‌باشد. متریال استفاده شده در داخل این نوع دیوار کاذب و زیر پانل‌ های گچی سبب مقاومت در برابر صدا، سرمایش و گرمایش می شود. همچنین مانع عبور صدا و انرژی گرمایش و سرمایش از محیط داخلی می‌شود. از انواع عایق های پرکاربرد در دیوار کاذب آکوستیک می توان به عایق فوم صداگیر خود چسب و عایق پشم سنگ اشاره کرد.

دیوار جداکننده6.دیوار کاذب تزئینی (دکوراتیو)

دیوار کاذب تزئینی یا دکوراتیو برای تقسیم بندی فضاها و دکوراتیو استفاده می شود. از مزایای استفاده دیوار کاذب دکوراتیو قابلیت مخفی‌سازی تأسیسات است . مهم‌ترین عیب این دیوارها وزن بسیار زیاد سازه است. همچنین در برابر زلزله بسیار ضعیف بوده و صدمات زیادی را به بار می آورد.

ساختار دیوارهای کاذب کناف

دیوارهای کاذب از سه قسمت به نام رانرها، استاد ها و پنل ها تشکیل می شوند، رانرها قاب های اصلی دیوار های کاذب هستند که فولادی هستند که مقطع آن ها ناودانی شکل است، برای نصب دیوارهای کاذب به دیوار اصلی سازه این قاب به دیوار متصل خواهد شد. داخل این قاب های اصلی به وسیله مقاطع ناودانی سبک دیگری تقسیم می شود که به آن ها استاد گفته می شود و وپنل ها که همان صفحات گچی یک یا چند لایه هستند روی آن ها نصب می شود.

درز های میان این صفحات به وسیله نوار و بتونه مخصوص درزگیری شده و بدین ترتیب سطحی یکپارچه حاصل می شود. سطح بدست آمده قابلیت اجرای رنگ، کاغذ دیواری، کاشی و پوشش های دیگر را خواهد داشت. فضای خالی داخل دیوار، امکان استفاده از انواع عایق های حرارتی و صوتی را فراهم نموده و عبور و دسترسی به تأسیسات ساختمانی را میسر می سازد.شما نیز می توانید برای اطلاع بیشتر از سقف کاذب به وب سایت مراجعه کنید.

کاربرد های دیوار کاذب

  • دیوار کاذب نوع پوششی
  • دیوار کاذب نوع پارتیشنی
  • دیوار کاذب نوع آکوستیک
  • دیوار کاذب نوع دکوراتیو

دیوار کاذب آمادهویژگی های دیوار کاذب

  • وزن سبک و ایمنی داشتن در برابر زلزله
  • عایق صوتی، حرارتی و رطوبت
  • منعطف پذیر در فرم گیری جسم های قوس دار در معماری
  • نصب راحت و سریع
  • امکان عوض کردن و ترمیم
  • استفاده سریع از محیط بعد از سفت کاری ساختمان
  • راهی راحت برای فضاسازی محیط و تقسیم کردن فضا

سوالات متداول

1_ دیوار کاذب چه نوع دیواری است؟ این دیوار نقش جداکنندگی در دکوراسیون را دارد، وزن سبکی دارد و باری روی ان قرار ندارد. نوعی عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی محسوب می شود که فضا را نیز جذاب و خاص می کند.

2_ انواع دیوارهای کاذب را نام ببرید؟ دیوارهای کناف، تزئینی و غیر جدا کننده.

3_ چند نمونه از ویژگی های دیوار کاذب را بیان کنید؟ ایمنی و وزن سبک در برابر زلزله، انعطاف پذیر در شکل گیری، نصب آسان و سریع.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط