مقالات آموزشی

کناف چیست و چه کاربردی دارد ؟

کناف چیست و انواع کناف کدام است

کناف چیست؟

قبل از بررسی انواع کناف ، ابتدا بررسی کنیم کناف چیست؟ اخیرا افارد به زیبایی طراحی داخلی اهمیت ویژه ای میدهند و در تلاشند تا با روش های مختلفی طرحی مدرن و جذابی در محل کار و یا خانه خود اجرا کنند کناف با نام انگلیسی knauf یک عبارت جدید در مهندسی ساختمان در ایران است که این طرح ، تحول شگرفی در صنعت ساختمان پدید آورده است به گونه ای که کمتر ساختمان تازه سازی را میبینید که از این نوع مصالح استفاده نکرده باشد .

در حقیقت این سیستم ساخت و ساز خشک (بدون آب) جایگزین مصالح سنتی شده اند و از آن ها برای ساخت سقف و دیوارهای کاذب ، ایجاد دکور روی سقف و دیوار و… کاربرد دارند. در حقیقت کناف نام برند خانوادگی معروف در آلمات است و بهعلت کاربرد گسترده به ایران وارد شد در ادامه ی مطلب به بررسی مزایا و معایب کناف ، انواع کناف ، قیمت کناف و… میپزدازیم .توجه داشته باشید شما عزیزان می توانید لیست قیمت کناف و لیست قیمت تجهیزات کناف را در وب سایت ما مشاهده کنید.

کناف چیست؟

کناف چیست؟

انواع کناف

انواع کناف براساس ویژگی

کناف‌ها را بر اساس ویژگی‌هایی که دارند میتوان به 4 دسته ی کناف معمولی (RG)، کناف ضد رطوبت (MR)، کناف ضد حریق (FR) و کناف ضد حریق و ضد رطوبت (FM) تقسم بندی کرد. کناف ضد رطوبت در هسته گچی و روکش سبز رنگ، کناف ضد حریق نیز در هسته گچی دارای الیاف فایبرگلاس است که به همین دلیل در برابر آتش مقاوم است . در ادامه به معرفی هر کدام میپردازیم :

کناف معمولی (RG)

سطح و لبه‌ی بلندتر صفحات کناف ساده با مقوای محکمی پوشیده شده است صفحات روکش دار گچی ساده بطور عمومی در سیستم های ساخت وساز خشک کناف (مانند دیوارهای جدا کننده، دیوارهای پوششی و سقف های کاذب) مورد استفاده قرار می گیرند.

کناف مقاوم در برابر رطوبت (MR)

صفحات روکش دار گچی هستند که گچ تشکیل دهنده آنها با مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیب و کاغذ روکش آنها با مواد مقاوم در برابر رطوبت پوشانده شده است. مشخصه ی این کناف، مقوای سبز رنگی است که در پشت و روی آن‌ها چسبیده است و از این نوع میتوان برای سقف مکان هایی که دارای رطوبت هستند مثل حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

کناف مقاوم در برابر آتش (FR)

گچ که در این نوع کناف بکار رفته الیاف فایبرگلاس دارد صفحات روکش دار گچی مقاوم در برابر حریق در مکان هایی که احتمال آتش سوزی دارد بهتر است استفاده شود.

مزایای کناف چیست

مزایای کناف چیست

مزیت کناف در هنگام اجرا

وقتی برای تغییر دکوراسیون منزل یا محل کار خود هزینه میکنید طبیعنت این انتظار را دارید که ارزش آن با گذر زمان کاهش پیدا نکند و اصطلاحا دمده نشود باید به شما بگوییم استفاده از کناف در سراسر جهان استقبال خوبی شده است اگر با دید اقتصادی به موضوع نگاه کنیم  استفاده از کناف نسبت به هزینه صرف شده برای آن بر ارزش ساختمان می افزاید. در ادامه مزایا استفاده از کناف را بررسی خواهیم کرد :

  • نصب آسان : نصب کناف به سقف و یا سازی بدون نیاز به جوشکاری یوده و فقط با وصل کردن پیچ انجام میشود.یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کناف در کنار ظاهر زیبایی که دارد، سرعت نصب و اجرای آن است. به‌ علاوه برای نصب یک سقف کاذب کناف در خانه شما نیاز نیست که چندین نفر چند روز متوالی را کار کنند تا نتیجه کار حاصل شود و نیروی انسانی و زمان کمتری نسبت به گچ‌بری‌های سنتی نیاز دارد.
  • سرعت بالای اجرای بالا : اجرای کنف نسبت به اجرای گچ کاری و… سریع تر اجرا میشود.
  • مقرون به صرفه : استفاده از کناف در خانه و فروشگاه ها بسیار مقرون به صرفه است.
  • وزن سبک : سبک بودن مصالح کناف باعث حمل آسان و افزایش سرعت اجرای پروژه خواهد شد.
  • اجرای آسان برای مجری : برش کاری و وصل کردن آسن ، برای اجرا کننده کار نسبت به روش های سنتی آسان تر خواهد بود.
  • قابلیت فرم پذیری بالا : به علت فرم پذیری بالا کناف ريال میتوان برای خطوط منحنی و قوس دار استفاده کرد در این سیستم امکان ایجاد دکور های چند طبقه امکان پذیر است.
  • رنگ پذیری و چسب پذیری : به علت سازگاری این مصالح با چسب کاری و رنگ کاری میتوان کاشی کاری و یا نصب کاغذ دیواری روی آن به آسانی انجام داد.
  • مقاومت در برابر زلزله : همانطور که گفتیم این سازه وزن سبکی دارند و در موقه زلزله مقاومتی نشان نمیدهد و تاثیر کمتر در تخریب ساختمان دارد.
  • عایق حرارتی و صوتی : درصورت اجرای صحیح، کناف به شدت عایق حرارتی است. همچنین دیوارهای اجرا شده از جذب صوتی بیتشری برخودار هستند همچنین میتوان فضای خالی را با مواد جاذب صدا پر کرد و جذب صدا به حداکثر برسد. کناف به شدن عایق حرارتی است و اگر فضای بین آن به‌ خوبی عایق شود تا میزان زیادی به جلوگیری از هدر رفتن انرژی کمک می‌کند. به‌ علاوه کناف نسبت به دیوار‌های سنتی جذب صوت بالاتری دارند و اگر فضای خالی دیوار با مواد جاذب صوت پر شود، عایق صدای بهتری نیز خواهد شد.
  • امکان نصب لامپ های هالوژن : میتوانید به آسانی روشنایی هایی شبیه به هالوژن ها نصب کنید. در دکوراسیون سنتی برای زیباسازی ظاهر سقف‌ها تنها می‌توانید آن‌ها را رنگ کنید و لوستر و چراغ سقفی نصب کنید و یا برای طرح و مدل دادن به سقف از گچ‌بری استفاده کنید که البته امروزه کمتر در معماری مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از کناف در دکوراسیون داخلی به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی سقف و دیوارها فضایی جذاب با طرح مورد نظرتان ایجاد کنید و با به‌کارگیری نور مخفی و چراغ بر روی آن جلوه‌ای فوق‌العاده زیبا به خانه و محل کارتان ببخشید و نور یکنواخت‌تر و زیباتری در همه قست‌های خانه داشته باشید.
  • ضد حریق : کناف به علت سنگ گچ از گسترش آتش جلوگیری می‌کند و در برابر آتش مستقیم تا ۳ ساعت مقاوم است
  • بازیافت : قابلیت بازیافت بیش از ۷۵ درصد مصالح و کاهش نخاله‌های ساختمانی. میزان گچ، سیمان، فولاد و خاک کمتری در کناف‌کاری نسبت به روش‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصالح به کار رفته در کناف‌کاری تا ۷۵ درصد قابلیت بازیافت دارند.
  • جلوگیری از ترک : استفاده از نوار درزگیر باعث استحکام محل درز و جلوگیری از ایجاد ترک در دیوار می شود.
  • قابلیت اجرا در تمام سطوح با ترمیم آسان : دکوراسیون داخلی صفحات روکش دارگچی یا کناف قابلیت اجرا بر تمامی سطوح را دارد و از آن می‌توانید برای پوشاندن بخشی از دیوار، سقف یا ایجاد فضایی جدید بر دیوار و سقف برای نورپردازی استفاده نمایید. ایجاد فضایی برای نصب چراغ سقفی و یا حذف برخی از سوراخ‌ها بعد از مدتی برای تغییر دکوراسیون نیز به‌ راحتی و در مدت زمانی اندک قابل‌ اجرا است.

معایب استفاده از کناف

قبل از هر چیزی بگوییم معایب کناف در واقع مشکلات قابل حلی هستند. اما باید اقدامات احتیاطی را بکار گرفته و از مواد اولیه و پیمانکار خوب انتخاب کنید در بالا به مزایای استفاده از کناف اشاره کردیم و باید بگوییم این معایب در مقابل آن ها هیچ هستند در ادامه به آن ها اشاره میکنیم:

  • به عنوان یک قاعده کلی، کناف نسبت به آب مقاوم نیست تنها راه حل مشکل این است که به جای کاغذ دیواری، از کناف با پوشش فایبرگلاس استفاده کنید که در برابر آب مقاوم‌تر است.
  • نصب کناف در حمام و مکان مرطوب ممکن است باعث بروز قارچ شود.
  • برای نصب آن باید از ابزارهای مخصوص استفاده شود تا با مشکلات مفاصل روبرو نشوید.
  • ممکن است هنگام نصب گرده های زیادی تولید شود پس اتاق را آماده کنید.
دیوار جدا کننده کناف - کاربرد کناف

دیوار جدا کننده کناف – کاربرد کناف

کاربرد ورق کناف

برای ایجاد طرح های دکوراتیو امروزه استفاده از کناف روایج پیدا کرده است اما کاربرد ورق کناف فقط به این مورد ختم نمی شود. بلکه از این سازه می توان به عنوان دیوار جداکننده، دیوار پوششی و سقف یکپارچه هم استفاده کرد.

استفاده از ورق کناف به عنوان دیوار جدا کننده

برای جدا سازی قسمت های مختلف فضای داخلی ساختمان های اداری و شرکت ها میتوان از ورق کناف استفاده کرد.

استفاده از ورق کناف، به عنوان دیوار پوششی

برای بازسازی سریع و کارآمد دیوارهای قدیمی، پوشش دیوارهای بنایی جدید (نازک کاری) و عایق سازی حرارتی، رطوبتی و صوتی ساختمان ها می توان استفاده کرد.

استفاده از ورق کناف به عنوان سقف های کاذب

سقف های کناف در دو نوع “سقف های کاذب یکپارچه” و “سقف های کاذب مشبک” ساخته می شوند.

استفاده از ورق کناف به عنوان طرح های دکوری

میتوان از ورق کناف به اجرای کناف پشت تلویزیون اشاره کرد. با استفاده از باکس های کناف، نورپردازی و نصب باکس نور مخفی اطراف و پشت تلویزیون می توان ظاهری متفاوت به خانه بخشید.

سخن آخر

در بالا به سوال کناف چیست پاسخ دادیم ، انواع کناف را بررسی کردیم و انواع آن را بر اساس ضخامت و ویژگی ها بررسی کردیم همچنین دیدیم که کناف چقدر میتواند کاربرد داشته باشد و با هزینه ای کم تر تحولی شگرفی در دکوراسیون منزل و یا محل کار خود ایجاد کنید و تاثیر آن را در روحیه ی تک تک افراد مشاهده کنید.

بازگشت به لیست