مقالات آموزشی

برای سقف کناف بهتر است یا رابیتس

برای سقف کناف بهتر است یا رابیتس؟

برای سقف، کناف بهتر است یا رابیتس این پرسشی است که برای جواب به آن ابتدا باید هر دو روش را شناخت و مزایا و معایب هر کدام را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد و سپس تصمیم گیری کرد.

کناف

مدتی است که خرید و استفاده کناف سقف برای تزیین سقف و دیوار در ایران مورد استقبال فراوانی قرارگرفته است.

کناف صفحات گچی روکش‌داری هستند که با برند کناف و توسط این شرکت تولید و به بازار عرضه می شود. این صفحات گچی به یک شبکه از ورق گالوانیزه که توسط پیچ و مهره به سقف متصل می‌شوند، اتصال دارد.

مزایای سقف کاذب کناف

  • در خرید و اجرای کناف ضایعات ساختمانی کمی تولید می‌شود و کثیف کاری زیادی به غیر از گرد و خاک پس از اجرا به جای نمی‌ماند.
  • اجرای کناف از سرعت بالایی برخوردار است چون در فرآیند کناف کاری از گچ خشک استفاده شده و زمان برای خشک شدن گچ از بین نمی‌رود.
  • از آنجایی که کناف کاری به صورت خشک اجرا و از کم ترین مصالح استفاده می شود، در نتیجه، کار سبک‌تری نیز خواهیم داشت.
  • سهولت دسترسی به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی از مزیت های شاخص کناف است.
  • سهولت تعمیر کناف و عدم نیاز به نگهداری قابل توجه ای
  • قابلیت اجرای فرم‌های دکوراتیو، منحنی و افزایش سطح زیر بنای ساختمان با توجه به کاهش ضخامت دیوارها در کناف نسبت به مصالح سنتی از نقاط قوت کناف محسوب می شود.
  • اجرای نورپردازی های متنوع در سقف کناف و راحتی در کار نیز از دیگر مزایای کاربردی کناف است.
  • دشواری کمتر در هنگام بازسازی یا تغییر تزیینات سقف، در صورت استفاده از کناف در سقف یا دیوارها

معایب سقف کاذب کناف

  • کناف به دلیل وزن کم ، مقاومت کمتری را نسبت به فشار دارد و این امر باعث می شود که زود هنگام دچار شکستگی شود بنابراین در هنگام انتقال آن باید نهایت دقت را داشت.
  • بکارگیری کناف در مناطق در دسترس مانند ستون‌ها، به منظور جلوگیری از شکستن و ضربه خوردن، نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی دارد.
  • بکارگیری نیروی متخصص و باتجربه جهت اجرای کناف، یک ایراد اساسی محسوب می‌شود.
  • اگر هنگام نصب دقت و مهارت کافی بکار برده نشود، کناف دچار ترک خورگی خواهد شد.

رابیتس چیست؟

روشی است برای برای تزیین سقف و دیوار که در آن ابتدا پروفیل‌های گالوانیزه به سقف جوش داده شده و سپس توری‌های رابیتس نیز به پروفیل‌ها محکم می‌شوند که این استحکام از طریق جوشکاری یا پیچ و مهره صورت می‌گیرد.سقف رابیتس یکی از انواع سقف کاذب است که پس از اتصال پروفیل‌ ها و رابیتس‌ها، گچ کار با هنر و توانایی خود اقدام به پر کردن فضای ایجاد شده به وسیله خاک و گچ می‌کند.

مزایای رابتیس

  • رابیتس کاری از سرعت اجرای مناسبی برخودار است ولی گاهی ممکن است طولانی شود.
  • رابیتس کاری اجرای بسیار منعطفی دارد که در آن زمینه ایجاد اشکال هندسی و قوس‌ها فراهم است.
  • ترک خوردگی در رابیتس کمتر دیده می‌شود.
  • زنگ زدگی و چنین مسائلی در رابیتس مشاهد نمی‌شود زیرا در ساخت آن از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود.
  • عدم نیاز به نیروی متخصص برای اجرای اینگونه سقف کاذب

معایب رابیتس

  • از مهم ترین معایب خرید رابتیس وزن زیاد آن است.
  • برای خرید و پیاده سازی رابیتس نیاز به هزینه های بیشتری دارد.
  • میزان گچ مصرفی آن زیاد است.
  • تخریب رابتیس در هنگام بازسازی و تغییر دکوراسیون زمان زیادی را نیاز دارد.

مقایسه کناف با رابیتس از نظر هزینه اجرا

با توجه به اینکه برای اجرای رابیتس نیاز به گروه‌های مختلفی از جمله جوشکار، رابیتس کار و گچ کار است بنابراین هزینه اجرای این تزیین داخلی کمی بیشتر از اجرای سقف کناف است که در آن تنها به دو فرد متخصص نیاز است.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر زمان

در حالت کلی برای اجرای کناف در سقف یک سالن با متراژ حدود 80 مترمربع به بازده زمانی دو روزه نیاز است که در مقابل رابیتس با همین مشخصات نیازمند بازده زمانی ده روز است.

به طور متوسط دو روز از این زمان صرف جوشکاری و رابیتس کاری شده و چهار روز باقی مانده به گچ‌کاری اختصاص می‌یابد و به نسبت کناف بازده زمانی زیادی است لذا پس از گچ کاری هم بازده زمانی صرف خشک شدن گچ می شود تا بتوان کارهای بعدی مانند رنگ کاری را انجام داد.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر ترمیم پذیری و تغییرات

در مقایسه کناف و رابیتس از نظر ترمیم پذیری و تغییرات، مسلما کناف برتری زیادی دارد.

از آنجایی که صفحات گچی کناف با پیچ به سقف محکم شده‌اند به آسانی با باز کردن پیچ‌ها قابل تعویض هستند و در صورت شکستن یک قطعه، ترک خوردن و … می‌توان به آسانی قطعه مورد نظر را باز کرده و آن را تعویض یا ترمیم کرد.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر بارمرده

همان طور که در مطالب قبلی به وزن زیاد رابیتس اشاره شد که در مقابل، کناف از وزن کمی برخورداراست و این موضوع از مزایای کناف محسوب می شود. به طور کلی می توان گفت که رابیتس موجب بالا رفتن وزن مرده سازه می‌شود.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر کیفیت

اگر روند اجرای کناف کاری توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود نتیجه بسیار مناسب و دلخواهی را خواهد داشت اما در رابیتس کاری اگر نیروی کار مهارت و تخصص کافی هم نداشته باشد یا در اصطلاح کارآموز باشد در نهایت، کاری رضایتمند تحویل داده خواهد شد.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر کیفیت تعداد نفرات اجرا کننده

معمولا برای اجرای کناف از دو نیروی متخصص استفاده می شود و در مقابل برای رابیتس کاری به دو یا سه گروه از جمله: جوشکار، رابیتس کار و گچ‌کار نیاز است که این موضوع هم زمان و هم هزینه را بالا خواهد برد و به صرفه نیست.

نتیجه گیری

در پاسخ به این سوال که برای سقف، کناف بهتر است یا رابیتس که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد باید گفت: باتوجه به نکات مطرح شده در مورد خرید و پیاده سازی کناف یا رابیتس و پیشرفته بودن فناوری کناف، این سازه کاملا به صرفه بوده زیرا به دلیل اینکه زمان زیادی در اجرای آن صرف نمی‌شود، هزینه آن به مراتب کمتر از رابیتس کاری است، بازسازی و تغییر آن آسان تر است و همچنین به دلیل سبکی و خشک اجرا شدن کناف سقف بار اضافی به سازه تحمیل نمی شود، جایگزین مناسبی برای سیستم های سنتی رابیتس و گچک در بازسازی ساختمان است.

سئو و بهینه سازی سایت در اصفهان , سئو سایت در اصفهان

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط