مقالات آموزشی

کناف بهتر است یا گچ؟

کناف بهتر است یا گچ؟

کناف بهتر است یا گچ؟ کناف نوعی تخته گچی است که در اصل نسل جدید گچ محسوب می شود و کلیه کارهای ساختمانی قابل انجام با گچ و برخی مصالح دیگر با مزایای بسیار جدید از جمله سرعت بالای کار، تنوع بیشتر در طراحی، امکان فرآوری و دکور سقف 4 سانتی متری و ترکیبی از وسایل روشنایی دکوراتیو و اصلی و … که از ضخامت ها و انواع تخته های مختلف (بسته به استفاده شما در محیط معمولی، رطوبت، گرما، نما و …) تولید می شوند.

امروزه به عنوان یکی از مهمترین عناصر ساختمان و به بازسازی و دکوراسیون داخلی اشاره می کند آیا کناف بهتر است یا گچ؟پاسخ کاملا به نفع کناف خواهد بود زیرا

1-کناف زودتر از گچ اجرا می شود .

2-خاص تر، جدیدتر و شیک تر است.

3-طرح ها را می توان با کناف انجام داد.

4- نورپردازی بسیار زیبا و مدرن را می توان به راحتی متوجه شد.

5-در بسیاری از موارد هزینه آن بسیار کمتر از گچ است

6-ارتفاع سقف را کمتر از گچ پایین می آورد، سبک تر است و…

گچ مزیت های خود را نیز دارد که در بسیاری از کارهای کلاسیک اگر علاقه ای به وسایل آماده ندارید یا بهتر بگوییم رضایت شما را جلب نمی کند، بهترین ماده برای شکل دادن به هدف شما گچ خواهد بود، در غیر این صورت برای همه سبک ها و سبک ها کاملا مناسب است. مناسبت های دیگر بهتر از گچ و کاملا مدرن و امروزی است.

کناف در 90 درصد موارد گرانتر از گچ ارزان قیمت است، زیرا در نصب هزینه هایی مانند میلگرد، رباط، جوش و ابزار و غیره وجود دارد که مطمئناً هزینه های نهایی شما را بیشتر کناف می کند (همچنین در زمینه های تخت و تزئینی)و کارهای تزیینی ضمن اینکه حمل کناف بسیار آسان است (چون سبکتر است) و کار را کم می کند اما کناف تزئینی مرغوب به دلیل نیاز به متخصصین و نصاب های بیشتر می تواند بسیار بهتر از گچ باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم ابتدا برنامه کاری خود را مشخص کنید و سپس تصمیم بگیرید.

در حالی که حمل کناف راحت تر است (چون سبک تر است) و زحمت کمتری هم می کشد، اما کناف بسیار تزیینی می تواند بهتر از گچ باشد، زیرا ما نیاز به سازندگان حرفه ای و متخصص بیشتری داریم، به طور کلی گران می شود، به شما توصیه می کنیم ابتدا برنامه کاری خود را مشخص کنید و سپس تصمیم بگیرید، البته در 95 درصد موارد کناف توصیه می شود زیرا مزایای زیادی دارد.

مزایای کناف

  • سبک بودن متریال کناف حمل آن را برای کارگران آسان کرده و در نتیجه سرعت اجرای پروژه را افزایش می دهد. در مسافت طولانی حمل و نقل به دلیل بسته بندی مناسب هیچ آسیبی به وسایل وارد نمی شود. میزان مصالح کناف نسبت به مصالح سنتی مانند گچ و میلگرد و … کم است. همچنین هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
  • یکی دیگر از مزایای کناف دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی است. در صورت شکستگی لوله در خانه و … به راحتی می توان قسمت شکسته را شناسایی و تعمیر کرد. اگر دیوار کناف در اثر ضربه آسیب ببیند، قطعات آسیب دیده به راحتی قابل تعویض و تعمیر هستند. هر دوی این ویژگی ها باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود.
  • دیوارهای کناف پس از نصب رنگ آمیزی می شوند و در این مرحله نیازی به ضایعات و خاک نیست. همچنین باعث صرفه جویی در هزینه و افزایش سرعت پروژه می شود. برای رسیدن به یکنواختی کامل، محل درزها را با کمک نوار آب بندی بتونه می کنند. نوار آب بندی اتصالات را آب بندی می کند و از ایجاد ترک در دیوارها جلوگیری می کند. قسمت بالای پیچ که کمی پایین تر از قسمت بالای پانل قرار دارد با بتونه پوشانده شده و در جای پیچ سطح صافی دارد. پس از اجرای دیوار، لایه ای از ماستیک روی آن قرار می گیرد که ظاهری یکنواخت برای نقاشی ایجاد کرده و جذب رنگ را کاهش می دهد. در نهایت با استفاده از دیوارهای کناف به راحتی می توان سطحی کاملاً صاف و با کیفیت و آماده رنگ آمیزی به دست آورد.
  • با استفاده از دیوار کناف می توان مقاومت در برابر عبور صدا را افزایش داد و با استفاده از پشم سنگ و عایق پلی استایرن به راحتی دیوار را از حرارت خارج کرد. عایق ها بین دو تخته گچ قرار می گیرند.از سیستم پانل کناف بدون فریم نیز استفاده شده است.در این حالت تخته گچی با استفاده از چسب Perlevix به عنوان روکش روی دیوار سنتی قرار می گیرد. به این ترتیب پشت آن فضای خالی برای عایق کاری و عبور خانه وجود دارد.
  • دیوارهای کنافی ده برابر سبک تر از دیوارهای سنتی و قدیمی هستند. بنابراین با کاهش بار خود ساختمان، تاثیر نیروی زلزله بر ساختمان به میزان قابل توجهی کمتر می شود و در صورت ریزش ساختمان در هنگام زلزله، به دلیل سبکی و یکپارچگی سیستم کناف، خطر جانی ندارد.

 

معایب کناف

  • در برخی موارد نصب اولیه کناف نسبت به گچ هزینه بیشتری دارد زیرا نیاز به استخدام کارشناسان بیشتر است و خود اجرا آسانتر از گچ نیست.
  • کناف به دلیل سبکی مقاومت کمتری نسبت به گچ دارد.
  • در صورت قرار دادن کناف در جاهایی مانند ستون، باید مراقب بود که آن را نشکند و به آن ضربه نخورد.
  • اگر در اجرای آن دقت نکنید باعث ترک خوردن می شود.
  • استفاده از گچ یا کناف بسیار سلیقه ای است و با توجه به بودجه و نیاز افراد تاسیسات انجام می شود.
بازگشت به لیست