مقالات آموزشی

کناف یا راویز؟

کناف یا راویز؟

راویز و کناف اجزای مصالح ساختمانی مورد استفاده برای پوشش دیوارها و سقف ها هستند. سنگ گچ و فولاد اساس هر دوی این مواد هستند. اما تفاوت اصلی رابیتس و کناف در نوع مواد استفاده شده است. تکنیک استفاده از مواد اولیه برای ساخت این دو سازه، شکل این دو را کاملاً متفاوت از یکدیگر کرد.

اینجا همه رابیتس را می شناسند. تکنیکی که از میلگرد، نبشی و توری فولادی برای ایجاد پایه ای برای گچ کاری دیوار استفاده می کند. این تکنیک یکی از سنتی ترین روش های ایجاد سقف کاذب است. در این میان کناف تنها چند سالی است که وجود دارد و به همین دلیل تعداد کارشناسان برای اجرای آن کمتر و کمتر می شود. در کناف از ورق فولادی و لایه های پیش ساخته گچ یا سیمان استفاده می شود.

تفاوت رابیتس و کناف در ساختار، انواع، روش نصب، مزایا و معایب است. همچنین قیمت اجرای آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

تفاوت راویز و کناف از لحاظ ساختار

شاید اگر این دو سازه را از نزدیک دیده باشید، تفاوت برای شما آشکار شود. کناف از ورق فولادی گالوانیزه ساخته می شود که روی آن لایه های گچ یا سیمان پیچ می شود. پوشش نهایی آن نیز می تواند کاغذ یا رنگ باشد. کناف یک فناوری آلمانی است که حدود صد سال از زمان اختراع آن توسط برادران کناف می گذرد. این فناوری در اینجا به عنوان گچ ورق نیز شناخته می شود.

گام دوم برای درک تفاوت بین رابیتس و کناف، تعریف رابیتس است. رابیتس یکی از مصالح ساختمانی فولادی است که با انجام فرآیندهای مختلف بر روی ورق های فولادی گالوانیزه تهیه می شود. این فرآیندها شامل کشش، فشار دادن و برش است. مش روی بدنه اصلی رابیتس قرار می گیرد که از نبشی و میلگرد ساخته شده است. قدمت این مصالح ساختمانی بسیار بیشتر از کنف است و به همین دلیل برای عموم و مهندسان عمران بیشتر شناخته شده است.

تفاوت رابیتس و کناف در روند تولید آنها نیز مشهود است. کناف به صورت پیش ساخته و با طرح های مختلف توسط شرکت کناف سازی تهیه می شود. این پنل یکی از مصالح ساختمانی خشک است که برای ساخت سقف و دیوارهای کاذب استفاده می شود. همانطور که گفته شد این روش پوشش سقف نسبت به سیستم سنتی گچ و رابیتس جدیدتر است و به همین دلیل هنوز آنطور که باید و شاید در بین مهندسان و سازندگان ساختمان جا نیفتاده است.

کناف یا راویز؟

  1. از طرفی رابیتس یک سازه فولادی است که ساختار آن از اجزایی به نام فنر و ستون تشکیل شده است. فنرهای خرگوش میزان انرژی جذب شده توسط خرگوش را تعیین می کند. شاخصی که در چسبندگی ملات و گچ بسیار مهم است. آنها معمولاً به شکل مربع، مستطیل، لوزی و دایره ساخته می شوند. هرچه تعداد فنرها بیشتر باشد اندازه آنها کوچکتر و انرژی کمتری از دست می رود.ستون ها نیز وظیفه اتصال فنرهای این سازه را بر عهده دارند.
  2. تفاوت رابیتس و کناف را می توان در فرآیند تولید نیز مشاهده کرد. کناف به صورت پیش ساخته تهیه می شود و انواع مختلفی از شرکت کناف سازی وجود دارد. این تخته یکی از مصالح ساختمانی خشک است که برای ساخت سقف و دیوار کاذب استفاده می شود. همانطور که گفته شد این روش پوشش سقف نسبت به روش سنتی گچ و سیستم رابیتس جدیدتر است و به همین دلیل هنوز به درستی و شاید در بین مهندسان و سازندگان به دست نیامده است.
  3. از سوی دیگر، رابیتس یک سازه فولادی است که از سیستمی از عناصر به نام فنر و تیر تشکیل شده است. چشمه رابیتس تعیین می کند که خرگوش چقدر انرژی حمل می کند. نشانه هایی که برای چسبندگی گچ و رابیتس بسیار مهم است. آنها معمولاً به شکل های مربع، مستطیل، لوزی و گرد ساخته می شوند. هرچه منابع بیشتر باشد، اندازه کوچکتر و انرژی کمتری از دست می رود. ستون ها نیز وظیفه اتصال منابع به این سیستم را بر عهده دارند.
  4. تفاوت رابیت و کناف را می توان در فرآیند تولید نیز مشاهده کرد. کناف به صورت پیش ساخته تهیه می شود و انواع مختلفی از شرکت کناف سازی وجود دارد. این تخته یکی از مصالح ساختمانی خشک است که برای ساخت سقف و دیوار کاذب استفاده می شود. همانطور که گفته شد این روش پوشش سقف نسبت به روش سنتی گچ و سیستم ربیت جدیدتر است و به همین دلیل هنوز به درستی و شاید در بین مهندسان و سازندگان به دست نیامده است.
  5. از سوی دیگر، خرگوش یک سازه فولادی است که از سیستمی از عناصر به نام چشمه وستون تشکیل شده است. چشمه های رابیتس تعیین می کند که خرگوش چقدر انرژی حمل می کند. نشانه هایی که برای چسبندگی گچ و خرگوش بسیار مهم است. آنها معمولاً به شکل های مربع، مستطیل، لوزی و گرد ساخته می شوند. هرچه منابع بیشتر باشد، اندازه کوچکتر و انرژی کمتری از دست می رود. ستون ها نیز وظیفه اتصال منابع به این سیستم را بر عهده دارند.
  6. کناف بسته به تکنولوژی ساخته شده می تواند ساده یا مقاوم در برابر رطوبت باشد. این نوع کناف را می توان در محیط هایی با رطوبت کمتر از 90 درصد مانند آشپزخانه، حمام و حتی استخر استفاده کرد. به این کناف ها MR می گویند. اگر رطوبت محیط بالای 90 درصد باشد توصیه می کنیم از پانل های سیمانی یا آکوا پانل استفاده کنید. علاوه بر این، کناف با استفاده از پشم شیشه نیز تولید می شود. این الیاف باعث می شود که ناف به مدت 3 ساعت در برابر آتش مقاوم باشد. بنابراین می توان آن را در محیط هایی مانند محفظه موتور نیز نصب کرد. این کناف FR نام دارد.

کناف یا راویز؟؟؟

کناف نه تنها در برابر رطوبت و آتش مقاوم است، بلکه در برابر پوسیدگی و هجوم میکروارگانیسم هایی مانند کپک و کپک نیز مقاوم است. به این ترتیب، می توان از آن در محیط های بالقوه آلوده استفاده کرد. این تنوع محصولات یکی از اساسی ترین تفاوت های خرگوش و کناف است.

از طرف دیگر خرگوش ها بر اساس تعداد ستون ها و چشمه ها طبقه بندی می شوند. در حال حاضر 9، 11 و 13 ردیف زبانه و شیار با دو یا سه فنر متوازی الاضلاع در کشور ما بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. خرگوش 13 ردیف در جاهایی که نیاز به تحمل وزن دارد، مانند نمای ساختمان، و ردیف 9 و 11 در داخل کافی است.

خرگوش از گونه های مختلف به عنوان سقف کاذب، پوشش سیمانی بتن، تیرها و آرماتورها استفاده می شود. با خرگوش کالی می توانید انواع گچ کاری مانند سیمان و گچ را ایجاد کنید.

از جمله تفاوت رابیتس با کناف در نحوه اجرای آنهاست، چون کناف یک سازه پیش ساخته است تنها مشکل نصب صحیح آن است. در واقع طرح مورد نظر قبلاً از سازنده سفارش داده شده است و استاد کار نصب آن را بر عهده دارد. این در حالی است که در نصب رابیتس فقط نیمی از سازه که فولادی است پیش ساخته و بقیه در محل پروژه ساخته شده است.

رایج ترین روش نصب کناف، نصب توکار نام دارد. در این روش کناف با پیچ هایی که محل آن از قبل توسط سازنده تهیه شده است به سقف متصل می شود. اتصالات پیچی این بیلد یکی از تفاوت های مهم رابیتس و کناف می باشد. استفاده از زیرساخت های فولادی برای این منظور مرسوم است. در مرحله بعد حفره و فضای ایجاد شده بین سقف کاذب و سقف باید با گچ و رنگ پوشانده شود. این روش سریع ترین راه برای نصب کناف محسوب می شود

بر خلاف بافت تلفیقی، روش ساده تری نیز وجود دارد که به عنوان توری بافی شناخته می شود. در این روش ابتدا کاشی های پوشال را از سقف آویزان می کنند و سپس تخته گچی را به آن می چسبانند. مزیت این روش این است که لامپ ها و لامپ ها به راحتی روی آن نصب می شوند. همچنین تنظیم ارتفاع آن آسانتر است. اما ظاهر کناف یکدست تر و زیباتر است.

با وجود سهولت نصب کناف در هر دو روش، دقت در کار بسیار مهم است تا سقف کاذب نهایی تا حد امکان زیبا و تمیز باشد.

آماده سازی سقف برای رنگ آمیزی نیز با گچ کاری با پوشاندن درزها با نوار درزبندی آغاز می شود. اگر از یک لایه بتونه یک یا دو میلی متری و همچنین یک لایه رنگ به عنوان آستر استفاده شود، کناف رنگ کمتری به خود جذب می کند.

تفاوت اصلی رابیت با عملکرد کناف این است که راه دیگری برای اجرای رابیت وجود ندارد، در اجرای رابیت ابتدا کلاف نصب می شود و سپس شبکه های خرگوش فولادی روی آن قرار می گیرد. سپس نوبت به گچ می رسد.

مفاصل کویل رابیتس معمولاً جوشی هستند. پس از جوش خوردن دسته خرگوش، صفحات یا شبکه های خرگوش را با سیم به آن متصل می کنند.

فرآیند گچ کاری خرگوش بسیار زمان بر و در عین حال ظریف است. این فرآیند باید توسط صنعتگران ماهری انجام شود که بتوانند با استفاده از حداقل گچ تمام سطح خرگوش ها را بپوشانند. پس از رنگ آمیزی باید چند روز صبر کنید تا گچ خشک شود و سپس رنگ کنید.

آنچه در نصب خرگوش مهم می شود وزن خرگوش ها و وزن نهایی سقف کاذب است. برخلاف تصور عموم، وزن خرگوش ها را نمی توان با تعداد ستون ها و فنرها تعیین کرد. زیرا عامل اصلی تعیین کننده وزن خرگوش ها قطر میله ها و سیم ها است. همچنین هر چه تعداد ستون ها و چشمه ها بیشتر باشد، در سقف کاذب از گچ کمتری استفاده می شود. این در نهایت منجر به ساخت سبک تر می شود.

بازگشت به لیست